patari.org Αρχική σελίδα patari.org
Χώρος συζήτησης της πατριωτικής αριστεράς
 
 Συχνές ΕρωτήσειςΣυχνές Ερωτήσεις   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Κατάλογος ΜελώνΚατάλογος Μελών   Ομάδες ΜελώνΟμάδες Μελών   ΕγγραφήΕγγραφή 
 ΠροφίλΠροφίλ   Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ ΟΛΑ, ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ.

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    patari.org Αρχική σελίδα -> Πολιτική συζήτηση
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
Μεταλληνός
Site Admin


Συμμετέχουν: 31 Μάρ 09
Δημοσιεύσεις: 1596

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Σεπ 10, 2021 11:48 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ ΟΛΑ, ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

Ο Μίκης Θεοδωράκης βρίσκεται πλέον κάτω από τα χώματα της ιδιαίτερης πατρίδας του στα Χανιά, όπως ακριβώς ήταν και η τελευταία επιθυμία του. Εκτός από την ολιγόλογη αναγγελία του θανάτου του, την οποία έκανε αρχικά ο Vangelis, είπαμε να μην γράψουμε περισσότερα, καθώς δεν υπήρξαμε ποτέ κοντά στο άμεσο περιβάλλον του από καθαρά πολιτική άποψη. Πιστέψαμε πως όσοι βρίσκονται κοντά στο "ΠΑΤΑΡΙ", (μέλη και επισκέπτες ) θα αρκεστούν σε αυτή την λιτή αναγγελία, σεβόμενοι ως όφειλαν (πέρα και ξέχωρα από την όποια άποψη είχαν) ότι είχε ήδη εγκαταλείψει τα εγκόσμια μία παγκόσμιας εμβέλειας καλλιτεχνική προσωπικότητα. Αλλοίμονο όμως. Δύο - τρία άτομα δεν το σεβάστηκαν αυτό, και πίστεψαν πως ήταν η κατάλληλη στιγμή, να τον .....απομυθοποιήσουν....
Ήταν αυτός ο λόγος που μας έκανε τελικά να αποφασίσουμε να γράψουμε κι' εμείς την γνώμη μας (κάπως πιό εκτεταμένα) για το παγκόσμιο φαινόμενο που λέγεται Μίκης Θεοδωράκης, αν και σύντομες όσο και σωστές απαντήσεις (οι "απομυθοποιητές") έχουν πάρει ήδη από διάφορους φίλους. Το ζήτημα τελικά είναι σοβαρό, επειδή σε τελευταία ανάλυση παραπέμπει αυτόματα στην μέθοδο σκέψης που οφείλουμε να έχουμε όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε και να αξιολογήσουμε φαινόμενα τα οποία μπορεί να αφορούν πολιτικά πρόσωπα ή ακόμα - ακόμα και πολιτικά γεγονότα....

Κατ' αρχή, οι επικριτές του παραβιάζουν ορθάνοικτες πόρτες όταν καταγγέλλουν με "οργισμένο ύφος", τις διάφορες πολιτικές παλινωδίες του, και μάλιστα την ημέρα που πέθανε. Για ποιόν λόγο άραγε; Για να ενημερώσουν τον κόσμο; Μα αυτά τα γνωρίζουν και οι πέτρες. Ωστόσο δεν μπήκαν ποτέ στον κόπο να προσπαθήσουν να καταλάβουν το γιατί παρ' όλα αυτά, η συντριπτική πλειοψηφία αυτού του κόσμου, εξακολουθούσε να τον αγαπάει μέχρι την στιγμή που άφησε την τελευταία του πνοή. Ότι ο Θεοδωράκης απολάμβανε ότι κι αν έκανε ή έλεγε, μία "ιδιότυπη ανοχή" από την πλευρά του Ελληνικού Λαού. Γιατί άραγε; Επειδή αυτός ο Λαός, δεν τον αντιμετώπισε ποτέ στα σοβαρά σαν πολιτικό πρόσωπο, αλλά σαν ένα τεράστιο καλλιτέχνη. Ο οποίος από τότε που στράφηκε στο λαϊκό τραγούδι ανανεώνοντάς το εκ βάθρων με τις μελωδίες του, τραγούδησε μέσω των μεγάλων ποιητών που συνεργάστηκε, τους καημούς, τις απογοητεύσεις, τα όνειρα, και τις όποιες ελπίδες του. Το ζεϊμπέκικο "Δραπετσώνα" το οποίο γράφτηκε για την ταινία "Συνοικία το όνειρο" σε πολύ χαλεπούς καιρούς, ήταν και θα παραμείνει για πάντα ένα ευαγγέλιο για τον κάθε φτωχό άνθρωπο....

Αλλά ας μιλήσουμε και για πολιτική. Ο Θεοδωράκης δεν υπήρξε ποτέ αυθύπαρκτος πολιτικά. Η ζωή, (όπως πολύ σωστά επισημαίνει το κείμενο μίας επισκέπτριας) τον έφερε από τα εφηβικά του ακόμα χρόνια μέσω του ΕΑΜ, στο ΚΚΕ. Το οποίο από το 1934 (6η ολομέλεια) είχε εγκαταλείψει και επίσημα πλέον την προοπτική της σοσιαλιστικής επανάστασης, αποβλέποντας στην ουτοπία της γνήσιας και "πεντακάθαρης" αστικής δημοκρατίας. Σήμερα φυσικά έχει αλλάξει πλεύση υποστηρίζοντας χωρίς όρους την όλο και πιό απροκάλυπτη δικτατορία του Μητσοτάκη. Ο Θεοδωράκης, σε όλη του την ζωή, δεν ξέφυγε ποτέ από τα γενικά πλαίσια της πολιτικής του ΚΚΕ, είτε τότε που φαινόταν ότι είχε απομακρυνθεί από αυτό, είτε τις περιόδους που βρισκόταν πολύ κοντά του. Οι επικριτές του στέκονται στο περίφημο σύνθημα " Ή Καραμανλής, ή τάνκς". Αυτό ειπώθηκε από τον Μίκη στην γενική προεκλογική συγκέντρωση του 1974 που έκανε η τότε "Ενωμένη Αριστερά" στο Σύνταγμα. Ποιός τον επέλεξε τότε σαν κεντρικό ομιλητή της συγκέντρωσης; Και γιατί δεν βγήκε την επόμενη ημέρα ούτε ένας (!) από όλη την "Ενωμένη Αριστερά" να διαφωνήσει με το συγκεκριμένο σύνθημα; Ο Θεοδωράκης μπήκε στην αντιδραστική κυβέρνηση του Μητσοτάκη. Μάλιστα. Με τον Μητσοτάκη. Με τον οποίο λίγους μήνες νωρίτερα όμως, είχε συγκυβερνήσει ολόκληρος ο τότε "Συνασπισμός της Αριστεράς και της Πρόοδου". Και μάλιστα για χάρι αυτής της συγκυβέρνησης, ο Φλωράκης είχε διαγράψει σχεδόν ολόκληρη την ΚΝΕ, μαζί και τον Γραμματέα της (Γράψας) επειδή διαφωνούσαν. Τί έγινε; Είναι βολικό να βαράμε το σαμάρι αντί για τον γάϊδαρο; και μάλιστα την ημέρα που το σαμάρι απεβίωσε; Όσο για το ζήτημα με τις "Σπίθες", πρέπει να είναι πολιτικά πολύ αφελής κάποιος για να πιστεύει πως οι όποιες "μεθοδεύσεις" που έκανε ο Θεοδωράκης (μεθοδεύσεις που όντος έγιναν), πραγματοποιήθηκαν δίχως την κρυφή συνεργασία και απόλυτη συμφωνία με την ηγεσία του ΚΚΕ....

Ας προχωρήσουμε όμως και λίγο πιό κάτω, αφού οι επικριτές του αποφάσισαν με λίγες λεξούλες να κριτικάρουν και το καλλιτεχνικό έργο (!!) του Μίκη. Το πραγματικό εύρος του οποίου για να τολμήσει να το κριτικάρει κάποιος πρέπει να έχει τεράστιες μουσικές γνώσεις, τις οποίες ούτε και εμείς διαθέτουμε. Ωστόσο πολλές φορές η άγνοια εξοπλίζει με περίσσιο θάρρος αλλά και θράσος όσους την διαθέτουν. Θαυμάστε ποιότητα κριτικής. Το παραθέτουμε, διατηρώντας και την ορθογραφία του:"Το μελοποιημενο μουσικο εργο που αφηνει πισω σαν παρακαταθηκη εχω μονο να πω οτι εφαγε πολυ σπρωξιμο απο παντου ωστε να αναδυκτει..."

Εντελώς καλοπροαίρετα, θα υποθέσουμε πως ο συγκεκριμένος "επισκέπτης" είναι νέος, και δεν έζησε την κατάσταση που υπήρχε πριν από την δικτατορία, αν και πάλι δεν επιτρέπεται τέτοιος βαθμός άγνοιας. Ο Θεοδωράκης όχι μόνο δεν "σπρώχτηκε" από κανέναν αλλά αντίθετα κυνηγήθηκε και μάλιστα άγρια. Τα τραγούδια του σπάνια ακούγονταν από το ραδιόφωνο, οι ειρωνείες από τον αστικό τύπο ήταν καθημερινές "τι κλαψιάρικα τραγούδια είναι αυτά(!!), ενώ τα εμπόδια που του έθεταν βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη. Δεν του έδιναν το Ηρώδειο για να παρουσιάσει το "¶ΞΙΟΝ ΕΣΤΙ" με την γελοία δικαιολογία ότι η παρουσία του Μπιθικώτση δεν άρμοζε (!!!) για τον χώρο του Ηρωδείου. Με την
ευκαιρία να προσθέσουμε πως τον Μπιθικώτση τον λοιδορούσαν πάντοτε, λέγοντας πως η φωνή του ήταν "άξεστη", και "αγροίκα" Για να μην θυμίσουμε και το ξύλο που έπεφτε από παρακρατικούς τραμπούκους στην επαρχία όσες φορές αποπειράθηκε να κάνει κάποιες συναυλίες. Να μην ξεγελιέται κανείς από το γεγονός οτι σήμερα τον "έκλαψαν" με "μαύρα δάκρια" όλοι οι τότε απηνείς διώκτες του, είτε ήταν πολιτικοί, δημοσιογράφοι, ή ακόμα - ακόμα και οι παλιοί παρακρατικοί. Αργότερα ήρθε και η χούντα, και "το γλυκό έδεσε" για τα καλά..

Ένας άλλος επικριτής του είχε την φαεινή ιδέα να προσπαθήσει να κριτικάρει όλο το "ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ", στηριζόμενος πάνω σε έναν στίχο από το "ΕΝΑ ΤΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ". Γράφει:Και τί τραγουδάρα που είναι "ένα το χελιδόνι η άνοιξη ακριβή για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολύ" μακάκες προλετάριοι.Το τραγούδι των χορτάτων απέναντι στους πεινασμένους.Όπως και του Ξαρχάκου"κάντε υπομονή και ο ουρανός θα γίνει πιό γαλανός"!!! Είδατε; Μ' έναν σμπάρο δύο τρυγόνια. Τα σκάγια πήραν και τον Ξαρχάκο. Τι να πεί κανείς. Ένα τεράστιο μουσικό έργο, μέ ατελείωτα μουσικά όργανα, πολυάριθμη χορωδία, ηθοποιούς να απαγγέλουν στα διάφορα τμήματά του, και τραγουδιστές, ένα μεγάλο λαϊκό ορατόριο, ο "επισκέπτης μας" το πετάει στα σκουπίδια, στηριζόμενος πάνω σε έναν στίχο. Του οποίου δεν έχει καταλάβει ούτε το νόημα!. Πρώτα - πρώτα όπως και ο Obelix του επισημαίνει,το ποίημα του Ελύτη γράφτηκε για το Αλβανικό έπος, και τα αμέσως επόμενα χρόνια. Τότε που επικρατούσε η πείνα, το κρύο, και ο φόβος του πολέμου. Ο αστός ποιητής Ελύτης με αυτόν τον τρόπο ερεθίστηκε ποιητικά για εκείνη την περίοδο, και έγραψε αυτό το έργο. Ο στίχος "για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολύ" δεν σημαίνει οτι προσπαθεί να "αποκοιμίσει" τον Ελληνικό λαό. Απλά σημαίνει οτι περιγράφει ποιητικά μία συγκεκριμένη περίοδο. Όσο για την καλλιτεχνική αξία του Θεοδωράκη, εάν κάποιος ανοίξει το βιβλίο του Ελύτη, το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ όπου ως γνωστόν ο Ελύτης δεν έγραφε ποτέ έμμετρα και με ρίμες, αλλά παρουσίαζε ένα κανονικό κείμενο, σταματάει το μυαλό του. Για το πώς διάβολο αυτός ο άνθρωπος, ( ο Μίκης) βρήκε άκρη μουσικά μέσα σ' αυτό το απέραντο κείμενο, το ατελείωτο πέλαγο λέξεων και εννοιών, και το μελοποίησε, χωρίζοντάς το μεγαλοφυώς σε διάφορα μέρη, μουσικά, χορωδιακά, με απαγγελίες, και τραγούδια. Αλλά και τοις μετρητοίς αν πάρουμε
τον επίμαχο στίχο σήμερα, φέρνοντάς τον παράλληλα με τις δικές μας αντιλήψεις και επιδιώξεις, μήπως στον πλανήτη γη σήμερα υπάρχει κάποιο επαναστατικό κόμμα; Και από την στιγμή που αυτό δεν υπάρχει, χρειάζεται λίγη ή πολλή δουλειά για να "γυρίσει" επι τέλους ο ήλιος; Μάλλον πολλή.....

Στην εποχή μας, χρειάζεται να έχουμε επιμονή, αλλά και υπομονή. Και το κυριότερο να μάθουμε να μην επιμένουμε για πράγματα που δεν έχουν σημασία, και αντίθετα να επιμένουμε πολύ περισσότερο απ' ότι στο παρελθόν για πράγματα που έχουν πραγματική σημασία. Από την στιγμή που ο Θεοδωράκης πέθανε, δεν έχει καμία αξία να γράψει κανείς για τις πολιτικές του παλινωδίες, οι οποίες ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Πόσο μάλλον όταν αυτός ο τρόπος δημιουργεί χωρίς κανέναν λόγο αντιπάθειες, και μάλιστα ανάμεσα στους απλούς εργαζόμενους ανθρώπους. Ιδιαίτερα όταν αυτός ο άνθρωπος υπήρξε σε όλη την ζωή του ένας πολύ, μεγάλος καλλιτέχνης, αγαπήθηκε από τον κόσμο, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο έργο το οποίο δεν πρόκειται να πάψει να ακούγεται σε κάθε σημείο του πλανήτη. Γιατί τα μεγάλα καλλιτεχνικά έργα δεν ανήκουν σε κανένα άτομο, μα και σε καμία κοινωνική τάξη. Ανήκουν στην ανθρωπότητα ολόκληρη. Αποτελούν κληρονομιά της, σαν κατακτήσεις του ανθρώπινου πνεύματος. Ποιός νοιάστηκε ποτέ για τις πολιτικές αντιλήψεις που είχε ο Σαίξπηρ, ο Γκαίτε, ή ο Λέων Τολστόι. Αυτό που έχει μείνει είναι μόνο το έργο τους. Ο Τρότσκι, το έργο του Λέοντα Τολστόι, "Πόλεμος και Ειρήνη" το παρομοιάζει πολύ γενναιόδωρα με την Ιλιάδα του Όμηρου. Αυτή η μεγαλοψυχία του Τρότσκι είναι, ή μάλλον πρέπει να διαπερνά την σκέψη και το μυαλό κάθε πραγματικού επαναστάτη. Επειδή μονάχα χάρι σ' αυτήν, όταν ο άνθρωπος παλεύει να ξεριζώνει από μέσα του την κάθε μικρότητα, είναι σε θέση κάθε φορά να ανυψώνεται πάνω από πρόσωπα και πράγματα, και να μπορεί να κρίνει αντικειμενικά και δίκαια....
Δεν ήταν στην πρόθεσή μας να γράψουμε τόσο εκτενές αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, ωστόσο αναγκαστήκαμε εκ των πραγμάτων.

Για το τέλος, θα παραθέσουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Τρότσκι "Λογοτεχνία και Επανάσταση" το οποίο είναι και το φινάλε της αφιέρωσής του στον Τολστόι.

"Κι' αν δεν συμπαθεί τους επαναστατικούς μας σκοπούς, ξέρουμε πως είναι επειδή η ιστορία του αρνήθηκε κάθε κατανόηση των δρόμων μας. Δεν θα τον καταδικάσουμε γι' αυτό. Και θα θαυμάζουμε πάντα α' αυτόν όχι μόνο την μεγαλοφυία του που θα ζήσει όσο και η τέχνη, μα και το αδάμαστο ηθικό, θάρρος, που δεν του επέτρεψε να παραμείνει στους κόλπους της υποκριτικής εκκλησίας του, της κοινωνίας του, και του κράτους του, που τον καταδίκασε να μένει απομονωμένος ανάμεσα στους αμέτρητους θαυμαστές του."

Αυτά είναι τα λόγια που απευθύνει ο αρχηγός του κόκκινου στρατού, και συναρχηγός της Οκτωβριανής Επανάστασης σ'έναν τεράστιο καλλιτέχνη, του οποίου το όνειρο ήταν (όπως ο ίδιος ο Τρότσκι γράφει) η επιστροφή στην ήρεμη ζωή, του Μεσαίωνα....
Χρειάζεται να προσθέσουμε εμείς τίποτε άλλο;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
vngelis



Συμμετέχουν: 28 Νοέ 08
Δημοσιεύσεις: 5602

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Σεπ 11, 2021 7:53 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

«Φθάσαμε στο θλιβερό σημείο να απολογούμαστε για τον πατριωτισμό μας. Ολόκληρη η ζωή και το έργο μου μπορούν να ερμηνευτούν και κατανοηθούν μόνο κάτω από το πρίσμα των τριών λέξεων που με γαλούχησαν: Ελλάδα, Πατρίδα, Ελευθερία».
Μίκης Θεοδωράκης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    patari.org Αρχική σελίδα -> Πολιτική συζήτηση Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Hellenic (Greek) by Alex Xenias - Διορθώσεις:Αλφόνσος Πάγκας